24.4.18

Tatrakarask


Tulin eile kevadiselt puhkuselt tagasi Eestisse ning olen ikka veel reisimuljetest pilvedes. Tee (või noh, Air Baltic, kui täpne olla) viis Georgiasse ning peale vaimustava kohaliku kultuuri, südamesooja külalislahkuse ja hingematvalt ilusate mägede võttis meie reisiseltskonnal põlved nõrgaks ka kohalik toidukultuur. Viimasel õhtusöögil ohkas üks reisikaaslastest ühel hetkel nukralt, pani kahvli käest ning küsis: "Aga mida ma tagasi Eestis olles sööma hakkan?" Tõsi ta on, et latt on kõrgel ning nüüd tagasi Maarjamaal, olen kindel, et näiteks kreeka pähklid satuvad palju tihemini ostukorvi kui muidu ning et georgia veiniriiulist ei lähe ma kohe kindlasti ükskõikse pilguga mööda. 





Georgia köögi üks lipulaevu laiemas maailmas on kindlasti nende juustuleib hatšapuri. Kõige levunumad kolm hatšapuri varianti, mida ka meie georgia-aseri-armeenia restodest võib leida, on imeruli hatšapuri, kus ümara lapiku leiva täidiseks on suluguni juust, megruli hatšapuri, kus lisaks täidisele on sulugunit ka leiva peale raputatud, ning kolmas paadikujuline adžaruli hatšapuri, kuhu kuumale juustupirukale on paati lastiks lisatud toores muna ja võikangid. Kuumal leival kalgendub muna kiirelt ning koos või ja juustuga moodustab see kastme, mida paadi servadest murtud tükkide abil süüa saab. Lisaks neile kolmele leidub veel regionaalseid hatšapuri erisorte, millest üks eriti vahva "toru" hatšapuri mulle ka meeldib: tainas on juustu ümber rulli keeratud ning vardas tulel kuldseks küpsetatud. I-me-li-ne!


Headele turistidele toodi leiba lausa kolmes kihis. Hatšapuri ühes Borjomi lähedal asuvas šašlõkikohas.

Kuna torukujulist pirukat Eestis minu teada üheski restomenüüs pole, siis jätan selle eksootilise ühekordse reisimälestusena tallele. Teistest variantidest on minu lemmik suluguni juustuga puri ehk leib imeruli hatšapuri. Just täna õhtul kavatsen ahju ka ühe sellise isendi lükata, nami-nami retsepti järgi.


Aga kuna nüüd olen tagasi eestimaistel radadel, siis on mul igati uhke tunne ka kohalike leivaliste parimaid palasid küpsetada. Siin üks kerge ja mahlane tatra pähklise mekiga karask. Eriti hea ürdise toorjuustu või näiteks avokaadoga. 



Tatrakarask 

1 päts
  • 500 ml keefirit
  • 100 g odrajahu
  • 170 g tatrajahu
  • 2 sl mett 
  • 1 suur muna
  • 1 tl soola
  • 1 tl soodat
  • 1 sl köömneid
  • mehine peotäis seemneid - näiteks päevalille-, lina- ja koorimata kanepiseemned


Sulata mesi vajadusel vedelamaks ning sega lahtiklopitud muna ja keefiriga ühtlaseks. Sega kuivained  ja enamus seemneid omavahel ning seejärel sega kahe kausi sisud kokku. Vala karaskitainas küpsetuspaberiga kaetud vormi ning puista veel peale varem kõrvale pandud seemned. Küpseta 200 kraadi juures umbes 30 minutit, kuni karask on pealt jumekas ja küps. Lase enne lahtilõikamist jahtuda - ahjusoojalt on karaskit väga keeruline lõigata. 


Kõrvailuks Husbands ja nende "Dream".




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar