20.5.15

Külas: Viktori chili con carne



Mina arvasin oma väikeses peas, et kui panna hakkliha, tomatid ja punased oad vähekese tšilliga potti podisema, siis eks ta üks chili con carne juba olegi. Taldrikule riisi veel lisaks ja õhtusöök voilà valmis!

...Ja siis, ...sain ma valgustatud. Käisin külas ja nägin lähedalt, kuidas üht õiget chilit tehakse! Mitte mingist hakklihast, vaid korralikust veisetükist, mis õige aja möödudes ise kiududeks laguneb.


Eks on selle söögiga, nagu üle maailma tuntud roogadega ikka: retsepte sama palju kui kokkasid. Õnneks mul vedas, ja Viktor, kes lahkelt meile oma kokakunstioskuseid demostreeris, lubas ka mul paar pilti söögi valmimisest teha ning retsepti jagada. Või noh, maitseainete osa pealt, kui ma küsisin, palju siis täpselt ühte või teist tšillit läheb, sain ma "rumal oled või" pilgu osaliseks ja vastuse, et "no nii palju, kui vaja", nagu see oleks maailma kõige loogilisem asi... Nii et kahjuks ma saan ainult kasutatud vürtside nimekirja välja tuua, kogused on aga ju "loogilised, maitse järgi" ja iga koka enda timmida. :D 


Ja et asja veel eriti lihtsaks teha, siis kestab ühe õige chili valmistamine kaks päeva. Esimesel õhtul tuleb soust valmis teha ning üleöö maitsestuma jätta. Järgmisel päeval alles kõlbavat see süüa, ikka koos nachode ja riivitud juustuga. Ja olgu, peakoka sõnul võib jah pehmodele riisi ka kõrvale keeta, kui muidu ei saa. (Mina olin siis sealt riisiparteist...)


Vasakul Santa Maria nacho, neist kahest kindel võidumees
 

Viktori chili con carne

  • 1 kg veiseliha
  • 1.2 kg purustatud tomateid
  • 2 suurt sibulat
  • 4 küünt küüslauku
  • 800 g punaseid kidney ube
  • 2 punast paprikat
  • pune
  • soola
  • pipart
  • jahvatatud köömneid
  • karripulbrit
  • suitsutatud paprikat
  • cayenne'i pipart
  • birds eye tšillit
  • chipotle morita tšillit
  • õli

  • serveerimiseks nachosid, keedetud riisi, riivitud cheddarit



1. päev.

Tükelda kooritud sibulad ning küüslauguküüned. Prae suures potis õlis mõned minutid, kuni kuldsed. Tükelda liha kuubikuteks ning lisa potti. Pruunista liha ning maitsesta soola-pipraga. 





Lisa maitseained, v.a tšillid, ning prae, kuni nad annavad aroomid välja. Nüüd lisa purustatud tomatid ning tükeldatud tšillid. Viktor soovitab ka seemned eemaldada, et mitte oma suud ja sisikonda ära põletada. 




Nüüd tuleb lasta potitäiel haududa, aeg-ajalt segades, maitstes, ning puudu olevat vürtsi lisades. Kui kogu kupatus on umbes tunnikese podisenud, lisa tükeldatud paprikad, mis võtvat oma magususega tomati happelisuse alla, nii, et suhkrut ei pea lisama. Lase edasi valmida. Umbes kolm tundi peaks kogu see ilu madalal kuumusel potis koos podisema, nii et lõpuks laguneb liha ise kiududeks. Mitte varem kui pool tundi enne valmimist lisa loputatud ja nõrutatud oad, muidu keevad nad pudruks. 

 
All vasakul esimese päeva lõpptulemus, all paremal üleöö maitsestunud chili



Ja nüüd tulebki süda kõvaks teha, eirata õhus heljuvaid lõhnu ning chili järgmist päeva ootama jätta. 



2. päev. 


Lase potitäiel keema tõusta, maitse ning lisa vajadusel, mis vajaka. Keeda riis, riivi juust ja helista kõik õhtusöögile tulevad sõbrad läbi, et keegi poest läbi ruttaks ning osta unustatud nachosid tooks ("Ei, need ei ole samad, mis tortillad! Nachod on maitsestamata!"). 


Ja nii lihtne oligi! Sööma! :)



 
Mina olin üks neist vähestest, kes tulist chilit eelistas koos riisiga süüa, mitte lihaputru otse krõpsudega jõhverdada. ;)


Maitsev sai jah, tõsi, aga tunnistan ausalt, et kui mul chili con carne isu järgmine kord tuleb, siis vist sirutan käe ikkagi poes hakkliha järgi ning samapäevteen-samapäevsöön. Kellel aga aega on, soovitan ka nii järgi proovida! 




Kiirematel rütmidel jätkates, kuulsale retseptile kuulsat muusikat kõrvale.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar